Blues pro přírodu aneb Obraz Pálavy

Tuto báseň jsem psala do soutěže Zelené pero Jaromíra Tomečka. Umístila se na prvním místě, ale ráda bych zůstala skromná, takže tuto větu jste nikdy nečetli, ano? Téma bylo pálavská příroda.
Je to variace na báseň Blues pro bláznivou holku. Autor básně, Václav Hrabě, ve svých původních dílech zádadně nepoužíval interpunkci a verše dělil specifickým způsobem. Nechala jsem se jím inspirovat...

Báseň bych ráda věnovala Juliet a Lith :-)

Tento krásný obrázek vytvořila Fidell :-)





Blues pro přírodu aneb Obraz Pálavy

Dámy a pánové
trávící dny v sevření čtyř bílých stěn
kteří objevujete svět v pojízdných krabicích
a hledáte na internetu definici přírody
napsanou městskými pisálky kteří nikdy
neopustili svá šedivá města
varuji vás
kaktusy na parapetech okrasné keříky v parku pudlíci a dravci v ZOO
to není příroda
Autoři ekologických krizí
Strávníci výfukových plynů
Příznivci zimního slunce zvaného solárko
To není vzduch čím krmíte své plíce a podporujete činnost
orgánu zvaného mozek
To nejsou zvuky přírody co hraje vašim ratolestem v knížkách
na baterky
To ani městský život není
to pouhé pusté přežívání
Chcete-li znát co přírodou po právu
může se nazývat
vypněte bedny a zajeďte se na Pálavu podívat
Své zánovní kárky u kraje cesty zanechte
a do ráje Pavlovských vrchů po svých se vydejte
Vypněte mobily schovejte foťáky neb tento obraz
ve vašich srdcích a myslích
navěky má zůstat vykreslen
Obraz ten nenajdeš v Louvru ani Národním muzeu
Je to obraz modrého nebe
které jinde zakrývá šedý mrak kouře a stavby tak vysoké že
uvězní tvůj pohled v sevření
skla a betonu
Je to obraz zlatavého slunce jehož zář je zdarma a nedostaneš z něj rakovinu
Je to obraz letního rána na vodní hladině
nejčistším zrcadlu které se po rozbití vždy samo opraví
Je to obraz nedohledných řádek vinohradů obsypaných nejsladšími bobulemi
Je to obraz bělostných skal házejících za slunečných dnů kouzelný třpyt podobný křišťálu
Je to obraz zpívající nejkrásnější ptačí symfonie aniž by mu kdy došly baterky nebo ztratil hlas
Je to obraz kde se i nejnepatrnější brouček či zcela nenápadná travička
stávají hrdiny jež nenajdeme nikde jinde v celé České Republice
Je to obraz kde zpívají
stromy domy skály
Je to obraz jedinečných večerů u vody nádherné západy slunce cvrlikání cvrčků v hebké trávě
skřehotání žabek v rákosí třpyt šupin pod hladinou
Je to obraz s vůní vína
nápoje téměř posvátného a všem lidem v tamním kraji známého
Je to obraz naplněný tradicemi a zvyky lidovým folklórem a malebností vinařských vesniček
Je to obraz v každé roční době vonící a zářící jinými barvami a vůněmi
s pestrostí větší než malířská paleta či výloha parfumerie
Je to obraz pravé přírody
kraje jedinečného a vzácného
nám všem milého
domova mého
Pálavského

Komentáře

  1. Skvělé. Chtěla bych tam někdy zavítat... ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to mě dostalo... Dojalo... Je to nádherné!!! Úžasně procítěné, úžasně originální, protože je to ze srdce, je to prostě dokonalé! Původní báseň sice neznám, takže nevím, jak moc je to inspirované, ale to je jedno. Tu soutěž jsi musela vyhrát, vyhrálas ji? Já okolo Pálavských vrchů často jen projíždím (projít se, sem tam byla jen párkrát), ale se vším, co tam píšeš, naprosto souhlasím. :) Je to tam nádherné, krásné a klidně bych řekla, že nejhezčí místo z naší republiky. (To říct, dobře, nemůžu, protože jsem všude nebyla, ale je to tam krásné. :))

    OdpovědětVymazat
  3. To jsem byla já, promiň, zůstala jsem přihlášená pod starým (smazaným) blogem. ;)

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Děkuju Děkuju moc! Pro představu jsem připojila odkaz na původní - inspirativní báseň. Ano, Pálava je nádherná a ano, tu soutěž jsem vyhrála

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: A dostalas aspoň nějakou pořádnou cenu? Jinak jsem si tu básničku "původní" přečetla, ale čekala jsem jí podobnou víc. To víš, mě když se řekne inspirovala, tak to vezmu jako já. Tzn. celé opsané. (Ne u povídek, básniček a jiné tvorby, ale dost často u domácích úkolů... o:))

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: Dodtala jsem knížku Šťastný princ a jiné příběhy od Oscara Wildea

    OdpovědětVymazat
  7. Oh, to byla krása. Moc se ti to povedlo, celé to bylo hezky procítěné a podle mě i umělecké dílo, které by bylo hodno  místa a milionů poklon a potlesků. Nemám co dodat, než jen, že je to krása, neobvyklá krása.

    OdpovědětVymazat
  8. Náhodou jsem k Tobě nakoukla a myslím, že se budu ráda vracet. Píšeš moc příjemně. Nejdřív jsem si při pohledu na tuhle báseň pomyslela, co to je za šílený tvar a ty dlouhé řádky!!! Ale začetla jsem se a jsem tomu ráda a chválím :)

    OdpovědětVymazat
  9. Pálavu mám ráda. Jednu dobu jsme tam dost často jezdili na kolech. Já sice možná raději chladnější a méně upravená místa (miluju Ithilien), ale západ slunce je tam bezkonkurenční.

    OdpovědětVymazat
  10. ta je krásná
    chápu, proč jsi vyhrála tu soutěž

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vánoční příběh

Malé velké ohlédnutí

"Tak piš nesmysly."