Padesát pět otázek pro knihomoly

Mám ráda knížky. Ráda je čtu. Když mám čas, čtu jich hodně. Teď bohužel mám jakési nečtecí období, kdy se prostě ke čtení nejsem schopná s časových důvodů moc dostat. Proto budu tento dotazník vyplňovat podle běžného stavu, ne podle aktuální situace. Ale vyplním ho, protože takovou záplavu otázek na téma knížek si přece nemůžu nechat ujít :-)



1. Oblíbená kniha z dětství?
Těch je spousta. Ale ty úplně nej byly asi čtyři - Luisa a Lotka, Ronja, dcera loupežníka, Karlík a továrna na čokoládu a Nanynka a Málinka. Později knížky Karla Maye a Foglarovky - nové "mega" vydání Rychlých Šípů s jejich Stínadelskou trilogií a obrázky Milana Tesleviče je dodneška nejkrásnější knížkou mé knihovny. A nejen celým dětstvím, ale i v současné době mě samozřejmě provázel a provází Harry Potter.

2. Co právě čteš?
Mám rozečtených hodně knížek - věnuji se jim podle času a nálady. Nejvíc teď čtu asi E.A.Poe - Jáma a kyvadlo (a jiné povídky) a Victor Dyk - Krysař.

3. Máš právě nějakou rezervaci v knihovně?
Knížky si nerezervuji. Když sháním nějakou knížku a nemají ji v obecní knihovně, jdu do městské nebo do školní. Hodně si taky půjčuji od kamarádů a příbuzných.

4. Knižní zlozvyk?
Těch je spousta...Varuji, raději nečtěte, nebo se tím výčtem unudíte k smrti rychlaji, než na hodině profesora Binnse!
Často se na začátku dívám na poslední stránku (ani nevím proč), občas zalistuji a začtu se někde uprostřed knížky a pak se vracím na začátek a čtu to celé znovu.
Nikdy nemám po ruce pořádnou záložku. Takže se v knížkách objevují jízdenky, vstupenky, pohledníce, fotky, útržky papírů, mašle, provázky...a někdy jdu prosě po paměti.
V knihkupectvích a knihovnách mám ve zvyku otevřít knížku na nějakém místě a přečíst si pár náhodných stránek, abych poznala styl psaní. Pak se mi někdy stane, že už se neotrhnu :D
Mívám rozečetno neustále několik knih, čtu je podle toho, na jakou mám zrovna náladu nebo která se mi chce tahat s sebou do školy apod. Někdy si vezmu nějakou oblíbenou knížku, nejčastěji z dětství a přečtu si třeba jen oblíbenou pasáž nebo kapitolu. Jen tak, protože mě to vždycky potěší :-)
A když čtu mladším sourozencům před spaním nšjakou tu moji nej z dětství, často mě to z nostalgie tak chytne, že předbíhám a čtu očima napřed. Pak mě děti musí upozorňovat, že jsem přestala číst nahlas :D

5. Co máš právě půjčené z knihovny?
E.A.Poe - Jáma a kyvadlo

6. Máš čtečku e-knih?
Nemám. A i když mi to přijde velmi praktické a šikovné, ale tomu pocitu, když člověk drží v ruce skutečnou knížku, nejlépe ještě vonící novým papírem, se nic nevyrovná!

7. Preferuješ číst jen jednu, nebo více knih najednou?
Jsem pro to, že člověk by měl mít rozečtenou vždy jen jednu knihu, ale už si ani nepamatuji, kdy tomu u mě tak bylo...Možná ve třetí třídě :D

8. Změnily se tvé čtenářské návyky od té doby, co jsi začal blogovat?
Ne, ani na jedno nemám tolik času, kolik bych chtěla. Občas dám blogu přednost před knížkou, což ale nechci moc dělat. Budu si muset najít dost času na obojí :-)

9. Nejhorší kniha, kterou si letos přečetl?
Špatné knihy nečtu :-)

10. Oblíbená kniha, kterou si letos přečetl?
Asi Oliver Twist...

11. Jak často čteš knihy mimo svého oblíbeného žánru?
Když mě kniha zaujme, tak na žánr nehledím. Navíc teď čtu hodně knížka z kánonu k maturitě a tam si člověk moc žánr určovat nemúže :-)

12. Čteš někdy stejnou knihu dvakrát?
Většinou se ke každé knize, která mě nějak víc zaujala a líbila se mi, vrátím alespoň ještě jednou, pokud k tomu mám příležitost. A u takových knížek jako Harry Potter už ani nespočítám, kolikrát jsem je přečetla :D Nadá se to určit, protože některé části čtu třeba 20krát a jiné jen čtyřikrát :D

13. Dokážeš číst v autobuse?
Knížku dokážu číst vždy a všude, pokud nejsem tak unavená, že neudržím oči otevřené. S učením je to horší...

14. Oblíbené místo na čtení?
Kdekoliv, když se můžu do knížky pořádně ponořit. Nejraději ale asi u stolu nebo na židli(křelse s knihou na klíně, protože nemám ráda, když mě od držení těžké bichle za chvíli mrtví ruce (třeba v posteli :D) - pak musím často měnit polohu a tím se vytrhovat ze čtení :-(

15. Zásady při půjčování knih?
Jen lidem, kterým věřím a pokud mi vrátí knihu poškozenou, příště nepůjčím (nebo si to pořádně rozmyslím). Taky nepůjčuji korunní poklady své knihovny, ale dvakrát v životě jsem udělala vyjímku. Když chci někoho "přilákat" ke čtení, doporučím mu nějakou ze svých knížek, která by se mu dle mého názoru a znalosti zájmů dotyčného mohla líbit.

16. Děláš knihám oslí uši?
Co jestli jim dělám?

17. Píšeš si na okraje stran poznámky?
Do knížek nikdy!

18. A do učebnic?
Sem tam, ale v literatuře píšu do učebnice všechny poznámky. Je to pro mě praktičtější.

19. V kterém jazyce čteš nejraději? V kolika dohromady to zvládneš?
Bohužel zatím jen v češtině. Zvládnu i slovenštinu, ale není to pro mě takový požitek. Podobnost a přece odlišnost některých výrazů mi trochu narušuje dojem ze čtení. V cizým jazyce jsem zatím nic nečetla a obávám se, že s mými znalostmi ještě dlouho číst nebudu :-(

20. Co musí kniha mít, aby sis ji zamiloval?
Lidskost. Musí v ní být nějaké emoce. Musím v ní najít nějaké poslání, význam či jak to chcete nazvat. Nemusí být ani v záměru autora. Stačí, když si tam něco najdu já sama :-) A musí se mi při čtení odehrávat před očima :-) Takže vlastně stačí, aby knížka probudila mou fantazii natolik, že si živě představím, co se tam děje a jak to vypadá. A závěr musí mít smysl. Může být špatný, dobrý i neutrální konec, ale nesmí být beze smyslu.

21. Co musí kniha mít, abys ji doporučil dál?
Doporučuji podle toho, kdo má knihu číst, tak aby se líbila hlavně jemu :-)

22. Oblíbený žánr?
Fantasy, dobrodružné, knihy z období romantismu.

23. Žánr, který čteš nejméně (ale chtěl bys víc)?
Netuším...možná zkusit víc nějakých historických (dramata, romány - nemyslím tím romantické :D) a duchovní literaturu.

24. Nejvíce inspirativní kniha, kterou si letos četl?
Úchvatná (odhalte tajemství ženské duše) - John a Stasi Eldredge :-)


25. Oblíbená svačinka ke čtení?
U čtení se moc jíst nedá :D Ale stejně nikdy neodmítnu ke knížce horké kakao nebo čaj s medem a citronem a čokoládu (nebo jiné sladké).

26. Jak často vybíráš knihu podle obálky?
Název, žánr, formát a obálka způsobí, že knížku vezmu do ruky. Od toho okamžiku však rozhoduje už jen anotace, styl psaní (kousek si přečtu) a samotný obsah knihy.

27. Jak často souhlasíš s negativní knižní kritikou?
Na knihy kritiky moc nečtu, když už tak beru v potaz jen ty konstruktivní. Pokud jsem knihu četla, znamená to, že se mi líbila a tudíž s negativní kritikou většinou nesouhlasím :-) Ale každý má právo na svůj názor...

28. Co psaní negativních recenzí?
Nemám s tím zkušenost...

29. Pokud by si mohl číst v dalším cizím jazyce, který by sis vybral?
Mým snem je číst bez problému knížky v angličtině. To si ale ještě počkám :D

30. Největší knižní výzva?
Přečíst sama první knížku :D Bylo to Jak se dělá míč od Josefa Jílka nebo Neposedná kachňátka od June Woodmana. Nevím, která byla první :D

31. Největší knižní výzva, do níž se stále bojíš jít?
Přečíst celou Bibli. Ale jednou se do toho pustím a přečtu ji!

32. Oblíbený básník?
Václav Hrabě a Jiří Wolker

33. Kolik knih si obvykle půjčuješ z knihovny?
Dřív tolik, aby se mi vešly do tašky (4 - 10), teď tolik, abych je stihla vrátit bez pokuty :D

34. Vrátil jsi už knihu do knihovny, aniž si ji přečetl?
Jistě...mívala jsem běžně ve zvyku půjčit si víc knížek, ale pak jsem četla jen tu, na kterou jsem měla náladu nabo čas. Zbytek jsem vrátila a půjčila si je jindy nebo pokud mě moc nezaujaly, tak už vůbec.

35. Oblíbená knižní postava?
Jean Valjean z Bídníků a Elzéard Bouffier z knihy Muž, který sázel stromy.

36. Oblíbený knižní záporák?
Nejsou to v pravém slova smyslu záporáci, ale byli za ně většinou považováni...
Nancy z Olivera Twista
Draco Malfoy, Narcissa Blacková a Severus Snape z Harryho Pottera

37. Knihy, které si obvykle beru na prázdniny?
Ty, co se mi vejdou do zavazadla. Se dvěma svazky mých milovaných šestiset-stránkových Bídníků bývá trochu problém :-(

38. Nejdelší doba, kterou jsi nečetl?
Ono to jde, nečíst?

39. Kniha, kterou si nedokázal / nemohl dočíst?
Nepamatuji si na žádnou takovou...ale možná nějaká byla.

40. Co tě dokáže při čtení vyrušit?
Když někdo něco potřebuje, zvonění ve škole, telefon, má konečná zastávka ve vlaku a volání k jídlu :D

41. Oblíbená filmová adaptace?
Harry Potter, Gejša, Past na rodiče (návrat k dětství :D)

42. Adaptace, která tě totálně zklamala?
Je mi líto Eragona. Film je na fantasy takového rozsahu a kvality nic moc.

43. Jak často čteš spoilery?
Většinou se knim dostanu až po přečtení knížky, ale nebráním se jim :-)

44. Nejvíce peněz, které si najednou utratil v knihkupectví?
Já měla vždycky jen na jednu knížku naráz, větší množství kupovali rodiče :-) Ale nejdražší kniha kterou mám je luxusní vydání Rychlé šípy ve Stínadlech a před 7 lety stála 800 Kč.

45. Jak často knihou před čtením listuješ?
Když listuju, tak se vždycky někde začtu a pak už nevím o světě :D Vždycky si přečtu alepoň kousíček a u knížek, kde mě to zajímá, se podívám na obrázky.

46. Důvod, pro který by si v polovině knihu vzdal?
Nevím, ještě se mi to nestalo :-)

47. Máš rád knihy uspořádány?
Mám doma v knihovně police s nejoblíbenějšími knihami, série musí být pohromadě, pak podle žánrů a autorů. Ale jen ty oblíbené, ke kterým se vracím. U ostatních je mi to víceméně jedno. Snažím se trochu o žánrové dělení, ale rozhoduje taky velikost knihy.

48. Skladuješ knihy, nebo je po přečtení posouváš dál?
Skladuju a když není zbytí, vyměním knihy za hry, oblečení nebo jiné věci, jen abych se jich nemusela vzdát. A když je úplně největší krize, tak je "posunu" dál, ale téměř vzápětí je nahradím jinými :D

49. Jsou knihy, kterým se vyhýbáš?
Snažím se vyhýbat brakové červené knihovně, krvavým hororům a knížkám bez významu, hlavy a paty :-)

50. Kniha, která tě rozesmála?
Těch bylo...v poslední době mě ale rozesmály spíš ff povídky z fandomu HP. Ráda se u knížek směju, ale častěji napětím ani nedýchám :D

51. Kniha, která tě rozhněvala?
Nejvíc asi Oliver Twist, když Sikes zabil Nancy :-(

52. Kniha, která tě rozplakala?
U knížek pláču většinou jen v duši. Nechci mít mokré stránky...K slzám mě dohnalo jen málo věcí. Jedněmi z nich byly (pro změnu opět) ff povídky z fandomu HP :-) A samozřejmě samotný Harry Potter. A taky Bídníci - po HP moje nejoblíbenější knížka.

53. Kniha, od níž si neměl žádné očekávání, ale nakonec se ti líbila?
Asi ve třetí třídě Emil a detektivové. Maminka mi ji půjčila ať si ji přečtu a poté, co jsem se prokousala nudnou první kapitolou jsem ji přečetla jedním dechem a vrhla se na druhý díl :D

54. Kniha, od níž si očekával hodně, ale nakonec se ti vůbec nelíbila?
Žádnou takovou jsem nečetla.

55. Oblíbené čtení na odreagování?
Podle nálady :-) Ale vždycky to jistí Harry Potter :D Z toho už asi nevyrotu. A ani nechci!


Pokud jste se dostali až sem a neusnuli jste, měl by z vás Binns opravdu radost :-) A pokud jste knihomolové jako já a neomdlíte při pomyšlení na takové množství otázek, zkuste si to taky vyplnit :-) Na závěr malá otázečka...

Jaká je vaše nejoblíbenější knížka?
(budu milosrdná, povoluje se rozmezí 1 - 3 knih :-D)

Komentáře

  1. Neusnusla jsem. Asi to značí, že jsme šprt. Ne, mě to vážně zajímalo. :) A líbilo se mi to. Moc jsme jich tedy neznala (z těch, které jsi vyjmenvala), ale moc se mi líbilo tvoje názory a tak. :) Víš na otázku nejoblíbenější knížka (i film) je hrozně těžké odpovědět. Přečtu si jednu a řeknu si, že je nejlepší. Pak čtu další a zase si řeknu, že je nejlepší. A třeba jen kvůli tomu, že si tamtu už nepamatuju. Takže teď momentálně? Život s hvězdou, Poselství od protinožců a jedna, která by se ti asi nelíbila, protože moc takové to ukončení s pointou nemá, ale je hrozně krásná - Vampýrská akademie.

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodně sis to zasloužila! A moc a moc děkuju. :) No, tohle bylo ještě slabé, bude to smutnější. :( Ale říkala jsem si, že to nemůžu odfláknout. Prostě... No uvidíš. ;) A moc děkuju i za to, že se nezlobíš, že mi ten dopis tak dlouho trvá.

    OdpovědětVymazat
  3. Jůůůů!!! Děkuju! Z tvého komentáře doletím až do oblak! Ne, teď vážně. :) Moc děkuju. :) Víš... Od tebe třeba zrovna ne (vážně si toho vážím, protže jsi hodně dobrá a neříkala bys mi to, kdyby sis to nemyslela), ale od ostatních náhodných kolemjdoucích na blogu to moc vážně neberu. Třeba mě chtějí potěšit, což je moc hezké, ale nemyslí si to, co napsali. Takže od někoho "živého" (ne že by lidi z blogu byli mrtvý, ale prostě mi to neřeknou do očí) to vážně potěšilo. :) (Asi mi taky příjdeš "živější" dík naším dopisům. :))

    OdpovědětVymazat
  4. to je opravdu zajímavý dotazník... a ne, vůbec mě nenudil maslím, že si ho udělám taky
    a moje nejoblíbenější kniha? hm... to bude těžké...
    cokoliv od Tolkiena, Letopisy Narnie, samzřejmě HP (jediná regulérní kniha, kterou jsem kdy přečetla v ájině) a to už jsou tři...
    ale jestli můžu ještě další, tak to by bylo: Poklady pod sněhem a... no, je jich strašně moc, nechce se mi to všechno vypisovat!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vánoční příběh

Malé velké ohlédnutí

"Tak piš nesmysly."