Mandaly - malby v kruhu

Zdravíčko vespolek! :-)

Toto je článek, připravený již před dlouhými týdny...a protože jsem stále nedokázala najít čas na jeho doplnění a bylo mi líto, že tak dlouho trčí v rozepsaných, rozhodla jsme se s vámi o něj podělit již v jeho současné podobě. To, co mělo být zveřejněno a nebylo, bude nejspíš ekoncem ledna doplněno jako pokračování. Tak dnes tedy přináším něco staršího a sice obhajobou mé maturitní práce z dějin výtvarného umění. Když jsem se rozhodla maturovat "z výtvarky" a když jsme s polu s dalšími studenty zvítězili v boji o otevření semináře, začala jsem vymýšlet, jaké téma byhc mohla zpracovat pro praktickou část maturitní zkoušky. Vybrala jsem si mé oblíbené abstrakce technikou malby na plátno. To mi však vyučující nebylo schváleno a byly mi "nakázány" mandaly. Původně jsem se chtěla bránit, ale nakonec...ze všech témat, která se mě nebo mým spolužákům pokusila vnutit, měly mandaly k abstrakcím nejblíže. V některém ohledu dokonce splývaly. A tak jsem na to kývla. Později jsem byla veli ráda. Povedlo se mi totiž zjistit a shromáždit tolik informací k danému tématu, že byhc mohla maturovat třeba třikrát. Bohužel jsem praktické části mohla u ústní zkoušky věnovat jen kolem 5 minut, takže jsem musela prezentovat pouze "výtah" toho všeho, co jsem se o mandalách naučila. O to víc jsem se ale rozvykládala při prezentování mých obrazů v rámci vernisáže. Dnes se s vámi tedy podělím o fotku jednoho z výsledných obrázků a výtah z mé písemné obhajoby.
Budu ráda za vaše názory a komentáře.

Přeji vám krásné Vánoce!
vaše Illienel

P.S. Text je původní neupravovanou písemnou obhajobou, kterou jsme přikládala ke zkoušce a která měla splňovat určité parametry, včetně popisu techniky, způsobu práce a sebehodnocení. Dne 23.12.2014 zveřejněna pouze část textu, další část, věnována popisu menších obrazů, bude zveřejněna cca za měsíc.



"Symbolický význam kruhu vyplývá už z jeho geometrické podstaty dokonale pravidelného tvaru, organizovaného kolem pevného bodu. Jako takový představuje ideální jednotu s pevným středem, a zároveň i nekonečno a věčnost."

Jako téma své maturitní práce jsem si zvolila mandaly. Již několik let se věnuji malování abstrakcí jako arteterapeutické činnosti. Technika malby štětcem na plátno patří k mé nejoblíběnější. Velmi ráda pracuji s rozmanitou škálou barev. Mandaly jsem si zvolila ze dvou důvodů. Jedním z nich byl fakt, že mají mandaly velmi blízko k abstrakci a jako takové se využívají i v arteterapii a psychologii. Další důvod byl, že je to téma poněkud méně obvyklé. Ačkoliv jsou mandaly součástí různých kultur a vyskytují se v umění napříč staletími, přestože je svět kolem nás plný přirozených mandal, většina lidí o nich neví a tento pojem i s jeho bohatou historií a množstvím významů je jim neznámý.

Svými pracemi a jejich prezentací na vernisáži jsem se tedy pokusila přiblížit svět mandal širší veřejnosti a dostat tento pojem do povědomí druhých. Dalším cílem mé činnosti bylo vyzkoušení si něčeho nového. Téměř geometrická přesnost, která je u mandal nezbytná, pro mě byla co do techniky a zpracování značnou výzvou, i proto, že jsem se snažila vyjít jak z inspirace různými motivy a již hotovými mandalami jiných malířů, tak i z vlastní intuitivní malby a improvizace.

Mandala (sanskrt) znamená kruh ebo dokonce magický kruh. Ačkoliv toto slovo pochází z východu, samotná mandala je nadkulturním symblem jednoty a rovnováhy, vyskytující se ve všech dobách, kultrách i náboženstvích. V nejširším smyslu jsou mandaly diagramy, které ukazují, jak se chaos stává harmonickou formou. Mandaly jsou staré jako lidstvo samo, což dokazuje fakt, že nejstarší obrazce tohoto druhu se vyskytují už v paleolitu. Mandaly se dají najít také v půdorysu staveb ze starého Egypta, Babylonu a Jávy. V různých formách můžeme mandalu najít zřejmě ve všech kulturách po celém světě. Mandala se v rámci lidské historie nejzřetelněji zapsala do tibetské tradice. Klasická buddhistická mandala sestává ze soustředných kruhů, čtverců a dalších symbolů, a představuje jednak obraz světa, ale i lidské nitro a ideál lidské existence stejně tak jako cestu, jak dosáhnout životní harmonie.

S mandalou se však setkáváme již v předbudhistické, brahmanistické Indii v podobě půdorysů chrámů. Stejně tak je součásít například indiánských, afrických i australských kultur. V evropské tradici nalezneme mandaly v řadě gotických katedrál v podobě gotických růžicových oken nebo půdorysu kruhového labyrintu v dlažbě, jenž je metaforou cesty k Bohu. Mandala jak symbol souvztažnosti makrosvěta a mikrosvěta se v západní kultuře pbjevuje ve středověku také ve schématech alchymistů a zejména astrologů: první ji využívají v globálním pojetí přírodních prcesů a jejich symbolické personifikai, druzí při vtváření analogií hvězdného makrosvěta a mikrosvěta lidských osudů.

Sám vesmír je mandalou, skládající se z mnoha dalších - mezi nimi je i Země. Vše živé se skládá z buněk, které jsou mandalami. Když vhodíte kámen do vody, vytvoří soustředné kruhy - tedy mandalu. Když uvidíte pařez, jeho letokruhy tvoří mandalu, a tak by se dalo pokračovat do nekonečna. Lidské oko je mandalou našeho nitra. Z toho plyne, že mandala jako forma je starší než historie lidstva, neboť je stejně stará jako vesmír sám, jehož hranice je nemožné zachytit, stejně jako počátek či konec kruhu.


Hledání inspirace pro mou práci započalo již na začátku tohoto školního roku. Pomocí publikací, webových stránek a internetových článků jsem se pokusila proniknout co nejhlouběji do daného tématu. Studovala jsem symboliku barev v různých obdobích a kulturách a také to, jak se projevuje naše osobnost ve využití tvarů u osobních mandal.

Formátem mých prací se stala tři čtvercová plátna velikosti 20x20 cm a jedno plátno velikosti 40x40 cm. Čtvercová plátna pro kruhové malby jsem vybrala po vzoru tibetských a indických mandal, kde spojení kruhu ve čtverci znázorňuje spojení božského s pozemským, propojení nebe, vnějších sil a nekonečna, které symbolizují kruh a země, vnitřních sil a člověka, které představují čtverec.


Vzorem pro "velkou mandalu" se mi staly indiánské kmeny, ve kterých byla mandala častým motivem jak v předmětech denní potřeby, lapačích snů či znázornění duchovních sil - Manitoua. Zdánlivě nejmenší a přitom nejzákladnější inspirací se mi stal znak, kterým v indiánském obrázkovém písmu severoameričtí indiáni označovali právě svého boha. Jsou jím dva soustředné kruhy, přičemž z toho většího směřují do všech světových stran malé kroužky jako jakési šipky. Tento prostý symbol jsem rozvedla a obohatila o symbol spirály a mnoho dalších, vycházejících jak z tvarů používaných indiánskými kmeny při zdobení předmětů a oblečení, tak symboly slunce či hvězdice, která může připomínat kompas nebo kormidlo lodi. Pro tuto velkou mandalu jsem zvolila nejširší paletu barev, od jasně žluté, přes teplé odstíny béžové, oranžové a červené až po tmavé odstíny zelené, modré a hnědou. Chtěla jsem znázornit barevnost světa, živost, různorodost a také docílit optimistického nádechu a energie.

Pokračování příště. :-) Ještě se můžete těšit na 3 malé obrázky - mandaly, jejich fotky a popisy.

Komentáře

  1. Určitě tuhle práci profesoři velice dobře ocení. Je to zajímavé. Já jsem mandalám (nejsem si moc jistá tímhle skloňováním, ale zase... nic jiného se nenabízí,ne?) nikdy moc neodlehla. Na ZŠ na výtvárce jsme je malovali často, dokonce i já na kroužku výtvarky, ale pro to asi člověk musí mít nějaké "místo ve své duši", aby tomu opravdu rozuměl a dokázal o tom mít výklad a vidět v tom jasný smysl či součást života.

    OdpovědětVymazat
  2. Jinak bych Ti chtěla popřát vše krásné do roku 2015. Zdraví, štěstí, lásku, pohodu, přátele, úspěch a čas na vše, co bys ráda stíhala (tedy i na blog) U mě na blogu najdeš další přání k Novému roku a taky listopadovou kapitolku k Život je boj Plus tam jsou recepty, ale tak... nevím ani, jak to dopadlo tehdy s tou banánovou buchtou Dopekla se nakonec?

    OdpovědětVymazat
  3. Ta Tvoje mandala je nádherná. Je v ní tolik tvarů, barev a symbolů a přesto to sedí dohromady, moc se to nemlátí ale spíš se to krásně doplňuje. A navíc, je tam žlutá
    Jen jsem nepochopila to, že oko je mandalou našeho nitra. Máš na skladu nějakou vysvětlivku pro hloupé hobity?
    A budou někdy ty ostatní? Prosím, prosím...

    OdpovědětVymazat
  4. Tak jsem se rozhodla, že okomentuju i tuhle část mandal.
    Odmalička mám mandaly spojené právě s Tibetem a do určité míry i s americkými indiány, ale tam jsem to spíš vždy vnímala jako symbol kruhu. Je v tom vůbec nějaký rozdíl, nebo je mandala právě to- symbol kruhu. Protože když vypočítáváš ty mandaly v přírodě, zdá se mi, že je to prostě jenom kruh, a že mandala musí být už něco vytvořeného člověkem, možná něco trochu magického, nebo aspoň symbolického... Ale nejspíš tomu asi nerozumím. Každopádně, ráda bych viděla nějakou paleolitickou mandalu.
    Tvoje velká mandala se mi líbí trochu míň než ty malé, asi je tam na mě moc žluté, ale zase je fakt hezká kombinace těch motivů.
    Tohle téma mi připomíná indiánský text, který jsem se kdysi učila nazpaměť (a pořád to ještě umím , přijde mi, že se k mandalám docela hodí: "Všechno, co síla země dělá, se odehrává v kruzích. Nebe je kulaté a slyšel jsem, že země je kulatá jako míč, kulaté jsou i hvězdy. Vítr, když je nejsilnější tvoří vír. Ptáci si staví kulatá hnízda, protože jejich náboženství je stejné, jako naše. Slunce na obloze vystupuje a klesá opět v kruhu. Měsíc se chová stejně a obě tělesa jsou kulatá. Dokonce roční období ve své proměnlivosti tvoří velký kruh. A vždycky se vracejí tam, odkud vyšla. Lidský život tvoří kruh od dětství k dětství a tak je to se vším co síla ovládá. (Černý jelen)"

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vánoční příběh

Malé velké ohlédnutí

"Tak piš nesmysly."