Zeleninové příhody mladých hobitů

Hola hej!

Zdravím všechny pravidelné i nové návštěvníky. :-) Dnes vám po dlouhé době konečně přináším nějakou tu povídku. Původně to mělo být drabble, ale nakonec trochu víc nakynulo. Je to má vůbec první tvorba ze světa Středozemě a za to, že jsem tuto jednorázovku napsala, můžou hobiti z Mittalmaru. A o čem že bude? Dozvíte se v ní, kdo umí nejlepší rajčatový salát v Západní čtvrtce, jak Chaloupeckým shnily hrášky, proč bouřka málem zmařila Samovi šance na svačinu s Růžou a hlavně, jak to všechno nakonec dopadlo, když se ti dva chtěli vzájemně pozvat na návštěvu.
Strašně dlouho jsem nepsala a na povídce je to znát. Navíc jsem se pokusila ji napsat v "hobitím stylu", což je něco, co jsem nikdy nezkoušela a nevím, nakolik se mi to povedlo/nepovedlo. Ale snad se bude alespoň někomu líbit. Za reakce budu moc ráda! :-)

Mějte se krásně!
vaše Illienel


Povídka je psána a věnována speciálně pro pana Peregrina Brala, za neuvěřitelné množství krásných komentářů a neúnavnou činnost ve prospěch hobitů. Takže Irith, svou první hobití povídku věnuji Tobě a moc doufám, že se Ti bude alespoň trošičku líbit.
Tvá Pomněnka




Bylo po bouři. Kapky vody se třpytily na zelené trávě, slunce hřálo a vzduch voněl létem. Mladý Sam Křepelka stál uprostřed své zahrádky a tvářil se nešťastně. Nečekaná a prudká letní bouře způsobila v jeho zeleninových záhonech opravdovou spoušť. Nejhůře dopadla rajčata. Byla úplně potlučená. Samovi bylo skoro do pláče. Tolik škody. A zrovna dneska chtěl pozvat Růžu Chaloupkovou na rajčatový salát.

To byla totiž specialita jeho maminky. Sam vařil moc rád a chutně připravenou zeleninu měl mnohem raději, než třeba kus salámu. Nebylo tedy divu, že se rajčatový salát od maminky naučil. Dlouho své kuchařské umění trénoval a dnes se chtěl před Růžou ukázat. Jenže rajčata vypadala po noční bouři opravdu bídně a SamovY vyhlídky na oběd s jeho nejmilejší hobitkou ještě bídněji. Už si chtěl jít do chalupy pro fajfku, aby si trochu zlepšil náladu, když v tom zavadil pohledem o roh zahrádky, kde měl popínavé hrášky. Zdály se být nepoškozené. Oči se mu nadějně rozzářily.

Rozběhl se k zeleným výhonkům, ale nevšiml si rýče, který ležel na cestičce, zakopl a natáhl se na zem jak dlouhý tak široký (v případě hobita, obzvláště Sama, spíš to druhé). Právě se zvedal, celý od bláta, když si najednou uvědomil, že někdo stojí u plotu a směje se. Před chvílí tam ještě nikdo nebyl. Sam se prudce otočil. Zjistil, že hledí do veselých očí Růži Chaloupkové. Zrudl. Zrovna ona musela vidět jeho směšný pád. Se značným zahanbením si uvědomil, že stojí jako pařez, s obličejem celým od bláta. Otřel si ho rukávem košile (který zůstal záhadným způsobem celkem čistý) a nejistě se usmál.

"Ahoj Same.", pozdravila Růža vesele. "Koukám, že se na zahrádce činíš."

"Ehm…", Sam hned nevěděl, co říct. Myslel jen na jedinou věc. Chtěl pozvat Růžu na salát. A bylo mu úplně jedno, že právě viděla jeho nešikovné zakopnutí a smála se mu, i že je celý špinavý. Byl si jistý, že jestli nesebere odvahu a neřekne jí něco teď, neudělá to nikdy. Nadechl se a chystal se jí něco říct, ale Růža ho předběhla.

"Přišla jsem tě pozvat na rajčatový salát. Sbírali jsme už včera, takže nám je bouřka nestihla zničit. Není sice tak dobrý, jako ten od tvé mámy, ale myslela jsem, že by Ti třeba přišel k chuti."

Teď se pro změnu začervenala Růža. Sklopila oči a rozpačitě se na Sama usmívala. Ten se po jejích slovech rozzářil jako sluníčko a zároveň se rozesmál. Růža na něj upřela nechápavý a zmatený pohled.

"Já jsem tě dneska chtěl pozvat na rajčatový salát podle receptu naší mámy, ale nesklidil jsem včas rajčata a bouřka je všechna pomlátila. Zůstaly mi jen hrášky", vysvětloval Sam.

Růža se chápavě usmála.

"Vidíš a nám letos hrášky shnily. Tolman je totiž zalíval až moc často a důkladně, protože se chtěl předvést před vaší Mochničkou, jaký je dobrý zahradník. Mochnička chodila kolem naší zahrady k Zelenému drakovi, Kmotrovi pro pivo, když dělal na vinici pana Bilba. Pokaždé, když šla kolem, vzal si Tolman plnou konev a šel zalívat hrášky, které máme zasazené hned u cesty. A protože letos často pršelo, byly přelité a všechny pohnily."

Při představě Tolmana, jak horečně zalévá záhony pokaždé, když jde Mochnička Křepelková okolo, se oba rozesmáli.

"Budu muset říct mámě, aby tátovi pro pivo posílala raději Máju nebo Sedmikrásku, jinak budete mít brzy přelitou celou zahradu", usoudil Sam.

"Přijdeš teda odpoledne k nám na ten salát?"

"Přijdu, Růžo. A moc rád." Sam se na ni usmál a Růžiny oči se zatřpytily jako dvě sluníčka v povodském rybníce.

"Už musím domů. Máma na mě čeká. Ahoj odpoledne", vyhrkla a už byla pryč.

Sam se otočil a utíkal k noře, co mu nohy stačily. Nic v tu chvíli nedbal, že nanese mámě do pečlivě vydrhnuté předsíně bláto ze zahrádky. Popadl největší košík, jaký doma měli, a za chvíli už byla venku a pilně do něj otrhával zelené lusky. Když potom odpoledne zaťukal u Chaloupkových na svačinu a Růža mu přišla otevřít, podával jí s hrdostí pravého zahradníka plný koš těch nejkrásnějších hrášků v celém Povodí, ba možná v celé Západní čtvrtce.

Komentáře

  1. Nemusíš se bát, je to skvělé! Výborně jsem se pobavila.    Víc tvých středozemských povídek je rozhodně vítaných!Mimochodem, my dvě jsme ještě neměly tu čest. Clarissa, jméno mé. Nebo více tematicky Galadriel. Těší mě.   Nevadí doufám, když si tě dám do oblíbených?

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Jestli nevadí? :O Děláš si srandu? :O Bude mi největším potěšením a ctí! Děkuji. A díky moc i za komentář. Jsem ráda, že se Ti povídka líbila, takovou reakci jsem ani nečekala. Jak to zkouškové dovolí, zkusím se pustit do další.
    A můžu si já Tebe přidat do oblíbených? ;)

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Eech, samozřejmě jsem chtěla napsat ano. Nešťastný překlep.   

    OdpovědětVymazat
  4. Povedená povídka, opravdu se mi líbí. Máš na hobití povídky talent. Vůbec na ní není znát, že nepíšeš často. Rozhodně stvoř další.

    OdpovědětVymazat
  5. Je to dokonalé! Oh, bože, Pomněnko, je to tak krásné že vůbec nenacházím slov. To věnování na začátku mě úplně dojalo (vážně moc a moc děkuji) a ta povídka... kdybych někdy dokázala napsat něco tak... hobitího, budu v sedmém nebi.
    Je to prostě dokonalé. Naprosto absolutně a bez diskuzí dokonalé. Ten nápad s rajčaty a hrášky. A zamilovaný Sam (téma které se v hobitích povídkách moc nevyskytuje). Dokonalé. Jako by to napsal sám Tolkien.Ale zavařila sis na průšvih. JÁ CHCI DALŠÍ HOBITÍ POVÍDKU!! A chci a chci a chci       [1]:[5]: To jsem ráda, že jste také našly cestičku k Pomněnce.

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Illienel (nebo Pomněnko...?). Jak jsem slíbila, tak i činím a komentuju. Ačkoliv hobitím povídkám  doopravdy nerozumím a nepoznám, která je (podle hobitího měřítka) dobrá či ne, tak ti můžu napsat, že se mi moc líbila. :) Je moc fajn přečíst si občas taky něco jednoduššího - ve smyslu žádné přehnané spády v ději, drama a tak. :) Takže za tohle u mě určitě velké plus!  Povídka, ve které je všechno takhle pěkně klidné, se mi snad nikdy nečetla takhle dobře. ;)

    OdpovědětVymazat
  7. To je dokonalé. Krásně hobití a naprosto úžasné. Opravdu, musíš psát víc. Už se totiž nemůžu dočkat další hobití povídky z tvé dílny

    OdpovědětVymazat
  8. Skvělá první hobití povídka! Upřímně jsem se pobavila, fakt super! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jednoduchá premisa, která v kombinaci s kratším rozsahem strhne a pobaví. Navíc mě potěšilo, že si vystačíš s minimem postav a přesto jde o plnohodnotnou hobití povídku. Podtrženo sečteno, dámy z Mittalmatu mohou být na svou neutuchající propagandu malého národa hrdé, protože probudily nové talenty pro Kraj, ale i celou Středozem. Budu vyhlížet další

    OdpovědětVymazat
  10. Pozvánka na salát mě rozesmála Jen tak dál! :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vánoční příběh

Malé velké ohlédnutí

"Tak piš nesmysly."