Tea TAG

Tea TAG je převzat od Clarissy z blogu i-am-clarissa.blog.cz - tímto jí velmi děkuji, že jsem se do tohoto čajového povídání mohla zapojit a že mě tak inspirovala k tomu, abych po více než 3 měsících konečně oživila svůj blog.
Díky, Clarisso! :-)


(Autorkou všech obrázků v článku je Jehane z blogu outy-jehane.blog.cz)




1. Teplý nebo studený čaj?
Od podzimu do jara horký nebo alespoň teplý, v létě vlařný nebo studený.

2. Silný nebo slabý čaj?
Když si člověk (či hobit) dělá levný sáčkový čaj, je i ten "silný" ve skutečnosti slabý, takže pokud chci silnější sáčkový čaj, dávám si 2 sáčky na hrnek nebo 3 - 4 na konvičku (kam dává zbytek rodiny jen 2 sáčky). Aby byl ovšem čaj opravdu silný vyžaduji jen u černého čaje ve chvíli, kdy mi má sloužit jako kofeinové sos. Často ale stačí ten čaj přeluhovat a hned je silnější. :D Přeluhovaný čaj ale vážně není moc dobrý, takže dávám spíš ty dva sáčky. Nebo málo vody a hodně mlíka.
Když si vzácně můžu dát sypaný čaj, tak volím klidně i slabší variantu. Nejraději však piju čaj v takové podobě a síle, v jaké mi ho nachystají v čajovně. :-)

3. Lístky čaje nebo sáčky?
Když mohu, upřednosňuji samozřejmě vždy čaj sypaný, tedy lískty, ale mám taky moc ráda kvalitnější sáčkové čaje, především různé ovocné směsy. Ono sáčkové čaje jsou prostě levné, praktické a jejich příprava je snadná a rychlá, ale pravý lístkový čaj má své kouzlo. A vytváří atmosféru výjimenčosti a vzácnosti už jen proto, že si ho člověk nemůže dělat tak často jako sáčkový.

4. Piješ raději čaj mimo dům nebo doma?
Čaj piju nejraději tam, kde si ho můžu vychutnat z pěkného keramického hrníčku, v teple, v sedě a relativním klidu. Tudíž nejlépe doma, u přátel, v čajovně či na různých setkáních.

5. Oblíbeý ledový čaj?
Ledové čaje nejsou mým favoritem už jen proto, že nesplňují to, co si obvykle pod pojmem čaj představuji, ale jako chladivé osvěření do teplých letních dnů si občas ráda dám zelený ledový čaj s citronem a nebo příchutí broskve.

6. Oblíbený horký čaj?
Jakýkoliv! Těch opravdu oblíbených by bylo mnoho a kdybych je sem měla vypisovat byl by to úctyhodný seznam, tak za všechny řeknu alespoň svou nejsrdečnější záležitost - černý čaj s mlékem. Po anlicku. Jako hobiti. :-)

7. Kde ráda piješ čaj
Jak už jsme psala, čaj piju ráda kdekoliv, kde si ho může vychutnat v sedě (či polosedě), teple a v klidu. Ve výjimečných situacích i venku ve stoje, např. na vánočních trzích, kde je úžasným prostředkem pro zahřátí zkřehlých prstů i krku a dotváří tu pravou atmosféru. Ostatně jako kdekoliv, kde se horký čaj pije. :-) Obzvláště ráda piji čaj v čajovně, kdekolvi při posezení s přáteli, na pohovce či v křesle, v posteli a u psacího stolu. Nejlepší chvíle jsou v kombinaci teplý čaj + povídání s kamarády nebo horký čaj + knížka, hudba či pěkný film. :-)

8. Co máš ráda ve svém čaji? Mléko, smetanu, cukr...
Ovocné a bylinkové čaje (ponechme stranou fakt, že to dle trminologie nejsou čaje) od jisté doby zásadně nesladím ani do nich nepřidávám nic jiného. Podobně je tomu většinou s roiboosem (též není čaj, ale co už :D). Do zeleného čaje si naopak vždy ráda dám med a citron (jedno bez druhého nejde). A černý čaj zásadně s mlékem, když není mléko, tak smetanou. A podle síly čaje a množství mlék někdy přidávám cukr (třtinový) nebo ne.

9. Měla jsi vždy ráda čaj?
Čaj jsem nikdy neměla nerada, ale má vášeň pro tento nápoj a lásk ke všemu, co s čajem souvisí, se u mě vytvořila až s postupem let. Zejména pak v průběhu střední školy. Vysoká škola pak je pro mě obdobím černého čaje s mlékem, kdy bych se bez tohoto nápoje už téměř neobešla. Občas jej však nahrazuje objev z univerzitních budov - Irish coffee z automatů Delikomat. Moje nová láska. Nezbytný doplněk některých přednášek. Ten černý čaj si stejně vždycky dám. Ale až v klidu ve svém pokojíku. A tak je pro mě malou radostí všedních dnů, kdy každý hrníček je tak trochu svátkem.

10. Jaký čaj bys doporučila?
Doporučila bych především pít čaje. Nebát se toho, nevyhýbat se jim, zkoušet a hledat "ten svůj". Někomu je jedo, jaký čaj pije, jiný je "čajomil" a "čajový gurmán". Důležité je najít si k čaji vztah, nepít ho jenom jako náhodný zdorj tekutiny. Potom se z pití čaje, stejně jako jeho přípravy či výběru v obchodě, může stát opravdu zážitek.
Pokud se někdo chce stát milovníkem čaje, doporučuji mu návštěvy čajoven a obchodu se sypanými čaji, kde si může nechat při výběru poradit, ale především si čaje prohlédnout a "ovonět". Pak už stačí jen zkoušet, nebát se a hledat to pravé. Určitě stojí za to alespoň jednou okusit čaj zelený, černý, bílý, polofermentovaný, kořeněný, čaj s mlékem (černý), roiboos i ovosné směsi. Je hloupé říkat o nějakém druhu čaje, že ho nemáme rádi, dokud jsme ho neochutnali. ;-)
Pokud však nechceme věnovat pití čaje nějakou zvláštní pozornost a zejména vystačíme-li si se sáčkovýi čaji, doporučuji jednodruhové bylinkové čaje, bylikové směsi, roiboosy (např. s příchutí vanilky), čern čaje Earl Grey či Englisch Breakfest (nebo Ceylonský), zelené čaje (např. s citronem) a ovocné směsy typu Lesní plody nebo Jablko a skořice. Ve skupině ovocných čajů se pak, především před Vánoci, prodávají všechny možné i nemožné směsy v pěkných krabičkách a dárkových baleních - tyto směsy často obsahují např. jablko, šípek a ibišek a bývají velmi dobré a voňavé.

11. Máš oblíbenou značku čaje?
Značky u čajů většinou moc neřeším, zaměřuji se spíše na druh a kvalitu. Z "obyčejnějších" sáčkových čajů mi většinou chutnal a měl zajímavé příchutě např. Pickwick nebo Zlatý šálek. Z těch nejlevnějších nejsou špatné čaje Babičky Růženky, i když kvalitou jsou spíš slabší. Z těch dražších jsou dobré např. Majestic nebo Dilmah a samozřejmě sypané čaje Oxalis. Dobrá je však i velká řada dalších, toto je jen příklad těch, s některými jsme měla tu čest se poznat a na které jsme si vzpomněla.

12. Nejméně oblíbený čaj?
Jakási pochybná sypaná směs z Levných potravi, nazvaná tuším Ovocná zahrádka (nebo ještě jedna, co se jmenovala trochu jinak). Nevím, jestli byla směs příliš tarého data (na obale jsem nenašla trvanlivost) nebo čím to bylo, ale byl to jediný čaj, co jsem kdy pila, který mi připadal vyložeě "hnusný" a který jsem nebyla schopná dopít. Jako barevná dekorace např. na vysypání nějaké aranže nebo na stůl kolem svíček apod. je ovšem tato čajová směs dobrá. :D

13. Když jíš, máš u jídla čaj?
Jak kdy. U jídla většinou piju vodu, popř. vlažný (nebo studený, ale raději vlažný) sáčkový čaj. Horký čaj a lepší čaje si dávám raději zvlášt, bud po jídle nebo k moučníku apod. U studených jídel, třeba když přijdu v zimě večer ze školy a jsem zmrzlá a hladová, si ale většinou teplý či horký čaj k jídlu dám. Vedle toho ale i sklenici vody.

14. Jaký je tvůj oblíbeý hrneček? Nemám jeden nejoblíbenější hrneček. Mám několik oblíbených. Vlastním cca 5 "svých" hrnečků, které jsou moje a z jiných
nepiju. Ne, že by je nesměl používat někdo jiný. Ale jsou to hrnečky, které jsem dostala od různých lidí jako dárek nebo je získala při zvláštních příležitostech a mám k nim výraznou citovou vazbu. Takže když jsme doma, střídám tyto "své" hrnečky a když jsem na bytě, kde bývám ve všední dny, kdy mám přednášky, piju z jednoho ze 2 hrníčků, které jsme si tam oblíbila. Možná i proto, že jsou největší a bytelné. Ale
jsou i krásné. Je na nich namalovaná gejša v japonské zahradě a kolem obrázku a též po obvodu hrníčku jsou plastické tvary a barevné vzory, které obrázek krásně doplňují. Stejné jsou i na uchu hrníčku, které je též barevné. Hrníčky jsou téměř totožné, až na to, že jeden je vyveden v zelených a tyrkysových odstínech a druhý v odstínech vínovo-růžové barvy.

15. Jaký čaj jsi naposledy pila?
Dnes večer, jako vždy, když potřebuji trochu dobýt energii na učení či jinou činnost, jsem pila černý sypaný čaj s mlékem. :-)

16. Máš na čaj konvičku?
Bohužel konvičku zatím nevlastním. Na bytě si dělám čaje rovnou do hrníčku. A doma občas používám jednu ze dvou konviček mé mámy. Moc se ale těším, že si jednou nějakou pěknou čajovovu konvičku, třeba i s hrníčky, pořídím. A taky pořádné sítko na sypan čaje. :-)


Na závěr dnešního čajování mi dovolte uvést zde ještě trochu čajové poezie od mé oblíbené blogerky a velmi talentované básnířky a malířky (obrázky v článku jsou její díla) Jehane O´ Tee. Protože tento článek je pro ni. Za její krásná díla, o která se s námi dělí, za její skromnost, vnímavost, jemná slova třepotavých básní a barevné tahy štětcem. Za krásný obraz, který mi namalovala a teď mi zútulňuje můj studentský pokojíček. Za to, jaká je a že je tu se svým blogem stále por nás, své čtenáře.

ROOIBOS

voní dálkami za zavřenou branou
zatoulanými stezkami
bílými slony
jantarovým sluncem
přemítám
pod jakým nebe dospívají tváře
zlátnoucího keříku
tiše rozprostírá voňavý příběh
po dně bílého šálku
zatímco v ústech se sbíhají
má slova o čaji

(Jehane O´Tee - outy-jehane.blog.cz)

Komentáře

  1. Jo, to je jiná, než moje lakonické odpovědi... zdá se, že jsi opravdu znalec a gurmán. Zajímalo by mě, jestli do té irské kávy z automatu dávají opravdu whisky. Nejspíš ne.

    OdpovědětVymazat
  2. Máme velmi podobné názory na čaj.
    Doufám, že další články budou přibývat.

    OdpovědětVymazat
  3. Čaj miluju, že bych tento TAG také zkusila?

    OdpovědětVymazat
  4. Super, článek! :) Taky si ten tag třeba někdy půjčím, můžu...? O:) Jinak co je  polofermentovaný čaj :O To slyším poprvé. ;) Jo a! Kresby nádherné a báseň... No, jelikož rooibos je asi jediný čaj, co nemám ráda... O:) Ale stejně byla pěkná. ;) :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vážně jsi čajový zapálenec. A já provozovala, že to je jen obvyklý stav a ono ne, máme v Tobě gurmána
    Ale ještě pár srazů a opravdu nás všechny naučíš pít černý čaj s mlékem

    OdpovědětVymazat
  6. No teda...nemám slov :) Po dlouhé době jsem konečně našla trochu času, abych pobrouzdala známé vody, a co to nevidím! Nádherný článek o čaji, úplně jsem se zasnila a kdyby nebylo tak pozdě, hned bych si šla nějaký připravit. Čaj prostě miluji. Chci Ti moc poděkovat za tenhle článek i za prezentaci mých skromných dílek. A mám taky jeden tip na zpestření klasického černého čaje s mlékem, kdybys chtěla vyzkoušet ;) Zkus si do hrníčku přidat 2-3 kousky hřebíčku, nádherně čaj ovoní a přidá zajímavou zimní chuť...
    Příjemné zážitky při čajování a pěkný zbytek adventu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Vidím, že naše rodina je asi jediná, která dává do konvice jenom jeden sáček čaje a ještě to pije po půl minutě louhování...
    Na černém čaji s mlékem jsem prakticky závislá už od nejútlejšího dětství a tátovy zelené čaje jsou mnohem lepším zdrojem kofeinu než leckteré kafe, jenom jsem nějak nikdy moc nepřišla na chuť klasickým ovocným čajům...
    Takový znalec jako ty tedy rozhodně nejsem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vánoční příběh

Malé velké ohlédnutí

"Tak piš nesmysly."