Mandaly podruhé

Pro Polly! :-)

Aneb po roce a půl jsem konečně našla text obhajoby praktické části své maturity z dějin umění a protože Polly kdysi v komentáři projevila zájem o pokračování, dnes jsem se při čekání na to, ž dopere pračka rozhodla, že jí ono slíbené pokračování přepíšu a zveřejním. Takže Smíšku, tento článek je tu především kvůli (a díky) Tobě, snad Tě alespoň trochu potěší. A třeba si ho přečte a podívá se na obrázky i někdo další. :-)

Přeji vám krásné dny plné drobných radostí,
které dohromady tvoří životní šěstí. :-)
vaše Illienel

P.S. Plátna s obázky mandal doma stále mám a stále nevím, co si s nimi počít, kdyby měl někdo nějaký nápad, budu vděčná za radu. ;-) Do pokoje ani nikde v domě na stěnu se nám nehodí. Že já je tehdy nenechala na tom gymplu...! :D Takhle na ně jen sedá na skříni prach a to mě trochu mrzí.

P. P. S. Za (ne)kvalitu a (ne)upravenost fotek se moc omlouvám, bohužel momentálně se proti mně spikla všechna technika světa a tyto problémy mají již dlouhodobější charaker, zejména co se notebooku týče (takže žádné oříznutí fotky apod.).

První část článku o mandalách si můžete přečíst zde.



"Modrá mandala"

Pro malé mandaly jsem se snažila pestrost použitých barev poněkud omezit. U "Modré mandaly" jsem kladla největší důraz an symetrii. Modrá ve spojení se žlutou vytváří zelenou. Proto jsem volila právě tyto tři barvy. Snažila jsem se docílit dojmu klidu a řádu, harmonie a tiché radosti, skryté v každém všedním dni. Mandala v sobě zahrnuje tva symetrického květu, který nám připomíná přírodní řád a to, že mandaly jsou všude kolem nás.


"Živá mandala"

Pro "Živou mandalu" jsem volila veselé a jasné barvy a poněkud méně symetrické a přesné tvary. Přesto jsem se snažila o pravidelnost, ale nechtěla jsem, aby působila násilně. Využitím jednoduchých tvarů a motivů, zapadajících do sebe (středový kruh) a především světle zelené, žluté a červené barvy jsem se pokusila dosáhnout živosti, hravosti a veselého, optimistického působení této mandaly, což se myslím povedlo. Tato mandala byla malována zcela intuitivně jako čistá improvizace, neexistuje pro ni žádný návrh ani předloha.


"Plamínková mandala"

Poslední, "plamínová" či "čtverečková" mandala se poněkud liší od ostatních. Nemá jasně patrný kruhový obrys a linie nejsou rovné ani kulaté. Jsou poskládány z pruhů a malých čtverců. Je zde více barev než u zbylých dvou malých mandal a jeden jediný motiv. Plamínky, směřující do všech stran směrem od středu, rozdělené drobnými čtverci na čtyři "směry". Příznivcům počítačových her může tento obraz připomínat známou hru Minecraft, kde je svět tvořený také ze čtverců. Proč tato spojitost? V počítačové hře se ocitáme ve "druhém světě", podobném tomu skutečnému, ale s viditelným rozdílem. Vše je jaksi hranaté. Čistý kruh symbolizuje harmonii, soulad. Čtverec i obdélník mají rohy, které tuto harmonii narušují. I dnešní svět jakoby byl virtuální, podoben spíše nějaké "jiné realitě" než něčemu opravdovému, živému. Tato mandala má znázorňovat právě současný svět a společnost. Disharmonii, která zde nastává, multikulturalismus a globalizaci - stejné plamínky v jiných barvách a také světové proudy. Všechny plamínky jsou na jednu ze čtyř stran. Zelené, žluté a oranžové jdou vždy min. dva stejným směrem, ale jiný opačným - podobenství o tom, jak jde část lidí "s davem" a nechá se jím unášet, zatím co jiní jdou zásadně svým vlastním, individuálním směrem. A pak jsou tu plamínky červené. Každý z nich jde přímo od středu na jednu stranu. Míží do všech směrů. Vytváří alespoň trochu rovnováhu a harmonii. Červená je nejčastěji označována za barvu lásky a přátelství (pozn. v naší kultuře), za barvu citů. Tedy za něco, co v dnešním světě značně postrádáme. Něco, co by mohlo do dnešního chaosu přinést trochu té rovnováhy.

(Dále v obhajobě následoval odstavec sebereflexe, týkající se zvládnutí techniky, ale tím vás nebudu zatěžovat. :-))

A jaký máte vy vztah k mandalám či vůbec abstraktnímu a symblickému umění? :-)


Komentáře

  1. Mandaly jsou krásné a ta obhajoba je založena na moc zajímavých myšlenkách.
    Abstrakce je pro mne zajímavá. Myslím, že v některých případech může na autora hodně prozradit. Ale na druhou stranu i o nás samotných. Velmi zajímavá je technika smejváku, která dokáže probudit naše podvědomí. A samozřejmě je to dobré pro naši fantazii.
    A mandaly obdivuji. Ta jejich symetričnost je kouzelná.

    OdpovědětVymazat
  2. Páni, děkuju! Hrozně moc mě to potěšilo.
    Ty mandaly jsou vážně překrásné, říkala jsem si, že první je nádherná a pak přišla na řadu ta druhá a nevím, která z nich je lepší Asi mi víc sedí ta druhá, je taková veselejší a nespoutaná, ta první mi malinko evokuje indiány
    A ze třetí na mě ten rozkol nebo disharmonie fakt na první pohled vypadl, až jsem se toho skoro lekla, jako kdyby někdo rozbil talíř a pak ty střepy rozfoukal do okolí. Ale nápad s barevnými plamínky mi přijde fantastický, jen mě ještě trochu zarazilo, jak jsou ty části daleko od sebe, jako by si ani nerozuměli...

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherné mandaly! Ty texty k nim jsou moc zajímavé, hlavně ten poslední.
    Mandaly mám moc ráda, ale radši je vybarvuji než kreslím

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, tak tohle je přesně ta činnost, kterou bych nikdy nedělal
    Ale je to hezké, zvlášť se mi líbí ta druhá (to je ale překvápčo).

    OdpovědětVymazat
  5. Takže ty textíky k tomu jsou přímo z té práce? ;) Jinak se mi nejvíc líbí první, pak hned druhá a nakonec třetí - Minecraft moc nemusím, tak asi proto.

    OdpovědětVymazat
  6. Ačkoliv modrá barva není zrovna z mých nejoblíbenějších, musím říct, že Modrá mandala je naprosto nejkrásnější. Vážně. Jak už řekla Polly, je taková indiánská, a to se mi hrozně líbí. Druhá mandala má hezký tvar, ale ty barvy jsou na mě moc... veselé. Připomínají mi velikonoční vajíčko. Ta poslední mi naopak připadá hrozně zajímavá (a díky tvému popisu ještě víc), ty plamínky jsou výborný nápad. Je divné, že se mi všechny malé mandaly líbí víc, než ta velkáz první části?
    Ale já o abstrakci absolutně nic nevím, takže jenom tiše obdivuju...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vánoční příběh

Malé velké ohlédnutí

"Tak piš nesmysly."